Auteur Topic: Waar blijven ze het vinden? Speekt Goeroe zich dan zelf tegen?  (gelezen 26 keer)

Offline Jos De Clercq

• Forumbeheerder
  • Junior
    • Bekijk profiel
Waar blijven ze het vinden? Speekt Goeroe zich dan zelf tegen?
« Gepost op: 23 september 2018, 15:32:20 »

Rajan Suri komt binnenkort een seminarie geven  bij Supply Chain , over ' zijn ? ' n uitvinding? Critical Path planning .
Mijn rug doet nog pijn als ik aan netwerkplanning denk, om de critische paden te vinden, indertijd , rond 1968/9 bij de aanloop van een nieuw automodel bij Ford Genk.
Waardoor rugpijn? Om aan een gigantische tekenplank van zeker 2 m hoog en 5 breed, alle stappen , de activiteiten, die bij het ombouw en aanloopproject, met tijden, onderlinge, seriĆ«le en parallelle verbindingen in kaart te brengen. Iedere activiteit kreeg een ponskaart, en met honderen ponskaarten trok men naar IBM Dusseldorf  om die in wat toen grote mainframe noemde, te verwerken, en nieuwe Critical Paths  te detecteren.
Na een halve eeuw komt dan een QRM goeroe een zoveelste uitvinding verkopen. Toen reeds kenden we al 'Bottle Neck', en benaderingen zoals SMED , 'single minut exchange die' om de omstellingen te reduceren of vermijden, zeker in de bottle neck's, Dus in de afloop processen,,niet alleen in de productieflows. .   Is dat niet in tegenspraak met zijn QRM principe waar je overal 25 % vrije capaciteit voorziet, dat kan alleen als je 33 % overcapaciteit neemt.  Bottle Neck zal niet snel optreden, dus geen kritische paden.
De 'grote treinroof' in Engeland , onder leiding van een Brigghs , was een schoolvoorbeeld van Perth planning,, werd in de eerste handboeken in het nederlands uitvoerig beschreven.

Al 23 jaar ben ik al vertrouwd met 'eindige capaciteit planning' software, en advanced planning tools.
Als je maar lang genoeg wacht , kan je creatief zijn, dit wordt bewezen in het supply chain wereldje.  En deze keer is het zelfs geen nieuwe kreet of afkorting