Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - Jos De Clercq

Pagina's: [1] 2 3 ... 5
2

Maar dan moet je ook kunnen en willen luisteren, vraagt open mind en empathy




[/size]https://www.supplychainmagazine.nl/modellen-kunnen-vertellen/[/color]

3
Kennis evolueert / Zelfsturende teams? Zie dhr.Waut Van Impe
« Gepost op: 1 maart 2018, 12:02:58 »
met HYPES los je alle problemen op, als je maar voldoende naif bent'


http://www.madeinlimburg.be/nieuws/opinie-zelfsturende-teams-bestaan-niet/#comment-20629

4

https://www.computable.nl/artikel/expertverslag/development/6302592/4573232/mislukken-it-project-voorkomen-met-design-thinking.html
     Wordt nog veel tegen gezondigd door gebrek aan inzicht hoe het moet aangepakt, even Googlen ?

5

Ook volwassenen ontsnappen daar niet aan, maar erg is het wie het vinden van informatie gaat verwarren met kennis, en daar staat geen leeftijd op.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180123_03317909a

6
Sedert een aantal jaren blijkt wat duidelijk te worden, is ons onderwijs nog wel zo kwalitatief zoals gedacht wordt? Oordeel zelf, of blijf maar naif.

Stijn Van Hamme brengt dat duidelijk aan:

http://www.knack.be/nieuws/belgie/ons-onderwijs-lijkt-te-draaien-rond-een-vraag-hoe-kunnen-we-zo-veel-mogelijk-diploma-s-uitreiken/article-opinion-951593.html

7
Kennis evolueert / Echte kennis , noodzaak? Je hebt toch Google !
« Gepost op: 29 december 2017, 16:00:20 »

Inzicht en Inzicht verwerven/ kennis
           
Inzicht wordt opgebouwd uit eigen ervaringen, kritisch waarnemen, evolueren en uit synergie bij het werken met anderen, en door vragen te stellen aan wie het kan weten en dus inzicht heeft.
Verder het durven uitwisselen van ideeen.


Citaat Johan Cruyff: Je ziet het als je het begrijpt.


Er zijn wat drempels:
Het vereist een open geest, zich durven bloot geven want ' je weet het dus niet'. Met faalangst kom je er ook niet. Dat betekent ook durven omgaan met onzekerheden.
Dat veronderstelt  een zekere level ( werkbare basis)  aan inzicht om te weten wat je zal vragen,  of om te zien wat anderen doen, of zeggen of schrijven. Inzicht gaat samen met een zeker aandeel eigen kennis.
Moeten vaststellen dat iemand met meer inzicht (kennis)  vaak als bedreigend overkomt , dus maar trachten te negeren, de persoon wordt ook als bedreiging gezien, dan mijden. 
Zonder voldoende basis helpt het niet er over te lezen ( of Googlen), er van te horen vertellen, of te zien, want dan wordt dat toch niet gecapteerd. Terwijl gelijkgezinden maar een half woord nodig hebben om elkaar te begrijpen.
Een team moet niet alleen werken op basis van competenties, maar ook vertrouwen en respect. Dat vertrouwen en respect wordt beschadigd indien blijkt dat er onvoldoende inzicht aanwezig is.


Visionaire uitspraak gehoord van William Visterin,  ( nu bij computable.be) sprak enkele jaren geleden over 'Google generatie',  de goed opgeleiden, die de school verlaten, menen dat ze het weten en zich niets meer laten zeggen, desnoods even op internet opzoeken. Gaan zich niet verdiepen. Moeten ( of durven niet) dan ook geen moeite doen om vragen te stellen. 


Een 5 jaar geleden bij een opendeurdag van School voor Onderofficieren Saffraanberg kon ik van de commandant vernemen over de nieuwe leerlingen die middelbaar afgesloten hadden: met wiskunde geen problemen meer, goede kennis aanwezig. Erger is het met OPSTEL, dat lukt niet meer. Gedachten formuleren, met een turbo taal zoals SMS lukt dat nog minder. Hoe kan men nog een synthese maken over een bepaald onderwerp? 


Bij  een begrip zonder inzicht noch kennis is alleen nog sprake van een symptoom. En dan kom je bij  N V Byaz met Systemisch Denken  van Peter Blokland. En weet: 'Symptomen organiseren is chaos creeeren'. Bij systemisch denken leer je de oorzaken op te sporen en daar wat aan te doen.
Die benadering is ook nodig bij opmaken van een planning, moet je obstakels trachten te detecteren zodat problemen voorkomen worden.


"Als kennis, inzicht, nieuwsgierigheid, kritisch zijn bedreigend is voor sommige mensen, hoe bedreigend is het gebrek er aan voor de onderneming?"


Albert Einstein: "More the knowledge lesser the Ego, lesser the knowledge, more the Ego"
Is ook berekenbaar:  Ego = 1/ kennis. 


Het alleen beschikken van info is absoluut geen kennis, de componenten  van KENNEN, het assimilatie proces :
Er over lezen, horen zeggen, het zelf kunnen zeggen, maar het belangrijkst is het kunnen doen.
 Zonder het te kunnen uitvoeren is niet gelijk aan kennis.


Ego heeft ook te maken met communicatie, waarbij men 'gebrek aan inzicht(+/- kennis, ) tracht te verstoppen achter slogans , cliches. En dat doodt iedere verdere communicatie.


Van een business  analist: IT projecten mislukken vaak door onvoldoende inzicht in de materie, geen empatisch vermogen. Alles documenteren kan nooit, de analist, de it-er moet nog verder aanvullen. 
We evolueren van 'eilanden mentaliteit' wat reeds een hinder was bij teamwork, waar 'bruggen'  moesten gebouwd worden , over silo's, al wat moeilijker, naar een bunkermentaliteit, die teamspirit doodt.


Persoonlijk weet ik niet welke vragen ik aan mijn boekhouder kan stellen om meer inzicht te krijgen in zijn dicipline, mijn basis is veel te beperkt ook al heb ik een groot aantal interfaces laten ontwikkelen tussen een ERP pakket en een boekhoud pakket.
 Je kan best je limieten herkennen om geen nutteloze energie te verspillen en geen rampen te veroorzaken, over dan aan teamgenoten die het beter kennen.  Het vraagt eerlijkheid tov. elkaar en dat blijkt moeilijker te worden.  Het aantal paraplui's waarmee geschermd wordt is ook een toenemend maatschappelijk probleem.


Zeker de laatste jaren zijn scholen beducht om de naam van moeilijk te zijn te krijgen , want dan verliezen ze leerlingen. Verder mag niet gebuusd worden, en geen dicipline geeist. Niet de student maar de docent mag het gaan uitleggen aan de directie.
Max 10 jaar geleden ontmoette ik een docent logistiek uit een oost-vlaamse hoge school die niet kon geloven dat een personenwagen volgens klantentwensen geproduceerd werd. Mijn argumenten met de miljoenen combinaties van de opties raakten hem niet. Omdat hij nog nooit een autofabriek bezocht had vroeg ik als hij daar interesse voor had, Ford Genk bestond nog. NEEN, dus ook passie voor een job heeft zeker te maken met inzicht.


Linkt dat met Google generatie en je ziet het inzicht en het vermogen om zich inzicht eigen te maken verzwakken, hoe moet het dan in team? Empatisch vemogen wordt problematisch met alle gevolgen.


Mag je dat een soort cultuur-probleem noemen? Ja, Zelfs bij onze oosterburen gebeurt hetzelfde, waardoor ervaring verloren gaat, gaat de 'Deutsche gr├╝ndlichkeit ' verzwakken? Een aantal duitse gesprekspartners beweren van wel.
Ook daar in de opleidingen moet iedereen meekunnen, slagen in de examens, maar de clou : ook dicipline is niet meer nodig. Voor mij een schokkende ervaring.

9
Project / Re: Plannen en toch falen of plannen voor success
« Gepost op: 28 augustus 2017, 11:43:25 »
@Axel:  proefondervindelijk moeten vaststellen dat er nog iets bestaat dat erger is bij het plannen.
Er is inzicht nodig, en de kwaliteit ervan beinvloed het resultaat.
Maar FOUTE inzichten , en het laattijdig inzien, is wel een nachtmerrie. Dan kan je wel raden tot wat zoiets leidt.

10
Hi Jos,        Bemoedigende wijze spreuken , luisteren kan moeilijk zijn[/size]You can lead a horse to the water, but you can't make it drink.
[/size][size=78%]You can move a manager in a new position, but you can't make him think.[/size][/size][size=78%] [/size][/font][/font][/size][size=78%]Of zoals mijn wijze oude broer ooit tegen mij zei toen ik aan het mopperen was over een bedrijf waar geen hond luisterde....[/size][/size][/font]Specialisten luisteren naar specialisten, amateurs luisteren naar niemand[/font]

11
Vroeger durfden wij nog eens een spreuk gebruiken, die vandaag[/size]hoogstwaarschijnlijk verboden zou worden:'je mag nooit brillen verkopen in de jungle met de belofte dat ze zullenkunnen lezen' :-)

12
Nieuw board / Re: Bestaat er nog beroepsfierheid?
« Gepost op: 3 april 2017, 21:44:23 »
Zo stilaan overtuigd geraakt dat een minder competente consultant , programmer meer opbrengt voor een softwarehuis, dan een echte vak-man of -vrouw, dan duurt het langer, en mogen ze vaker terugkomen.  Waar geven ze die ondergrondse opleidingen hoe je de schuld bij de servicevragende leert te leggen? En vermits dit toch een moderne benadering is, kan steun via KMO-portefeuille bekomen worden?

13
Nieuw board / Bestaat er nog beroepsfierheid?
« Gepost op: 3 april 2017, 21:32:09 »
Jaren geleden werd ik als Mapics consultant ontslagen wegens noidzakelijke reorganisatie. Er werd mij een voorstel geformuleerd om als free lancer te werken bij dezelfde firma, die zich op Nav en Ax ging toeleggen en toch tijdelijk succesvol in werd.
Sedert een aantal jaren besef ik aan welke ramp ik ontsnapt ben, met alle feedback die ik bekom weet ik dat ik mij niet zou kunnen verzoenen met ondermaatse concepten, en ik mij zou doodergeren aan creatief te moeten zijn in het verzinnen van smoezen en  de fouten en tekortkomingen in de schoenen van de gebruikers te schuiven.

14
Evolutie in Supply Chain denken? / Moet er een tekeningetje bij?
« Gepost op: 12 maart 2017, 15:58:15 »
Hello,[/size]Mijn laatste ervaringen met softwarehouses is dat ze beter getraind zijn inhet zoeken van argumenten tegen hun klanten en afschuiven vanverantwoordelijkheden naar hun klanten dan het zoeken van oplossingen voorhun klanten ....Quod erat demonstrandum :-)


---------
Een andere kennis had nog volgende definitie: 'Naarmate de service slechter is, neemt de arrogantie toe'.

15
https://www.computable.nl/artikel/columns/softwarebeheer/5973383/1509086/spoelstra-spreekt-iets-eerlijker-zou-niet-erg-zijn.html?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=Dagelijks_08_03_2017&utm_content=topblok.     
En Jacob heeft weer eens gelijk, ik ben verbaasd hoe gemakkelijk organisaties overtuigd worden om sollidair te zijn, met die vele wat ik durf te noemen 'IT-stroppendragers'.


Een supply chain ervaren kennis vatte het als volgt samen: 'zelfs stront kan je goed verkopen, als het maar goed verpakt is'.

Pagina's: [1] 2 3 ... 5